موتور مرحله دوم موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌اکس دچار نقص شد که احتمالاً منجر به از دست رفتن تعدادی از ماهواره‌های استارلینک و ایجاد پیامدهایی در صنعت فضایی خواهد شد.

فالکون سنگین

به گزارش همشهری آنلاین،‌ موشک ماهواره‌بر فالکون ۹ در ساعت ۱۰:۳۵ شب به وقت شرقی از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا به فضا پرتاب شد و مأموریت این موشک پرتاب ۲۰ ماهواره استارلینک بود.

به نظر می‌رسید که صعود موشک به مدار به خوبی پیش می‌رود و مرحله اول پرتاب به خوبی انجام شد اما به محض روشن شدن موتور مرحله دوم، ناظران به وجود یخ‌زدگی غیرعادی بر روی پوشش اطراف موتور پی بردند. این تجمع یخ که در پرتاب‌های معمولی فالکون ۹ دیده نمی‌شود، به نظر نمی‌رسید عملکرد مرحله را تحت تأثیر قرار دهد. مرحله دوم قرار بود ۵۲ دقیقه و ۲۰ ثانیه پس از پرتاب، سوزش یک ثانیه‌ای موتور را انجام دهد تا مدار را دایره‌ای کند و سپس ماهواره‌های استارلینک را آزاد کند اما اسپیس‌اکس که در آن زمان پخش زنده پرتاب را متوقف کرده بود، توضیح نداد که آیا این مرحله با موفقیت انجام شده است یا خیر.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌اکس، دو ساعت پس از پرتاب در شبکه‌های اجتماعی نوشت: شروع مجدد مرحله دوم به دلیلی که هنوز مشخص نشده است، منجر به انفجار موتور شد.

ماسک اضافه کرد: ماهواره‌های استارلینک آزاد شدند، اما ممکن است نتوانند به مدار برسند. اطلاعات بیشتری در چند ساعت آینده خواهیم داشت."

این حادثه نخستین نقص تاریخ فالکون ۹ از زمان انفجار سکوی پرتاب در سپتامبر ۲۰۱۶ است که منجر به از دست رفتن موشک و محموله ماهواره ارتباطی آن شد. آخرین نقص در حین پرواز فالکون ۹ در ژوئن ۲۰۱۵ بود که مرحله دوم در حین پرتاب یک فضاپیمای دراگون باری متلاشی شد.

فالکون ۹ از آن زمان تاکنون کارنامه‌ای بی‌نظیر از موفقیت‌ها به دست آورده است. این پرتاب ۳۵۴مین پرتاب فالکون ۹ بود؛ نقص در حین پرواز در ژوئن ۲۰۱۵ در نوزدهمین پرتاب فالکون ۹ رخ داد.

صنعت فضایی جهانی به دلیل نرخ بالای پروازهای موفق فالکون ۹ و مشکلات توسعه موشک‌های جدید، به شدت به این موشک برای دسترسی به فضا وابسته شده است. کشورهای مختلف و شرکت‌های زیادی از جمله شرکت‌هایی که با استارلینک رقابت می‌کنند و سازمان‌های دولتی اروپایی از فالکون ۹ برای پرتاب ماهواره‌های خود استفاده می‌کنند.

این نقص همچنین بر پروازهای فضایی انسانی تأثیر می‌گذارد؛ فالکون ۹ قرار بود در پایان ژوئیه یک فضاپیمای دراگون خدمه را در مأموریت خصوصی Polaris Dawn به فضا پرتاب کند و در اواسط ماه اوت میلادی نیز مأموریت Crew-۹ را برای انتقال چهار فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی برای یک مأموریت شش‌ماهه انجام دهد. ناسا به دلیل تأخیرها و مشکلات در توسعه فضاپیمای CST-۱۰۰ استارلاینر بوئینگ، به اسپیس‌اکس برای دسترسی به ISS متکی بوده است.

کد خبر 866483
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha